Lokal pressedækning

Print   God presseomtale og berigende historier gående på aktiviteter i tennisklubber i det ganske land er aldrig af vejen. Herunder en guide, der forhåbentlig giver resultater, hvis du/I ønsker artikler/indslag i lokalpressen:

Klubmesterskab eller anden turnering

En måned før turneringsstart: Find e-mailadresser på alle lokalmedier i nærområdet. Udsend en pressemeddelelse i klubbens navn, der præsenterer den forestående begivenhed.

Eksempel

Tre uger før turneringsstart: Ring op til de pågældende lokalmedier. Referer til pressemeddelelsen. Plag på den pæne måde og stop ikke før en navngiven journalist har lovet at skrive en optaktshistorie samt sende en fotograf ud til turneringen. Oftest vil det imidlertid være sådan, at I får tilbudt spalteplads i ugeaviser etc., hvis I selv producerer artikler/reportager mv. Har I denne ressource i klubben, så skriv til blodet sprøjter. Det er billig PR.

Undervejs i turneringen: Opdater løbende og hurtigt kampprogrammet samt resultaterne på jeres hjemmeside. Gør lokaljournalisterne opmærksomme på denne service. 

Efter turneringen: Skriv en eller flere nyheder på klubhjemmesiden. Hvem vandt, hvordan og hvorledes? Send relevant data til de journalister/medier, I allerede er i kontakt med. Skriv en artikel til lokalbladet, hvis I har landet en specifik aftale.

Tænk i processen – før, under og efter – på, hvad den gode historie er. I bør hjælpe lokaljournalisterne med ”de rette vinkler”, som det hedder i fagsproget. Dette kan være, at deltagerantallet er steget fra 32 til 125 på et år. Det kan være, at klubmesterskabet er det sidste stævne for Mr. X med 12 triumfer på samvittigheden.

Standerhejsning

En lille uge før begivenheden: Find e-mailadresser på alle lokalmedier i nærområdet. Send en kort mail, der ridser situationen op. Standerhejsning, dato, tid etc. Ring og følg op dagen efter. Plag på den pæne måde og stop ikke før en navngiven journalist/et kamerahold har lovet at kigge forbi.
Tænk i at kunne fortælle noget spændende over telefonen: Revolutionerende initiativer i det kommende år; ambitionen om flere grusbaner, der dog kræver lidt velvilje fra kommunen. Lok med forfriskninger. Få potentielt arrangeret, at I selv tager billeder fra standerhejsningen.

Efterfølgende: Send reportage + billeder rundt til et udvalgt lokalmedie. Til fri redaktionel brug. Der findes ingen trylleformular i ønsket om lokal pressedækning. Metoden med selv at lave det hårde slid hjælper til gengæld ofte.

Eksempler på pressemeddelelser udsendt af DTF i 2010. Til inspiration: Om UMom Caroline Wozniackiom Årets Tennisklub  

Tilbage til top


Koebstaedernes

Sitecore
Anlægspertnere